dijous, 12 de març del 2009

Competència Informacional

La competència Informacional és l’habilitat de reconèixer una necessitat d’informació i la capacitat d’identificar, localitzar, avaluar, organitzar, comunicar i utilitzar la informació de manera efectiva, tant per a la resolució de problemes com per a l’aprenentatge al llarg de la vida.

La competència informacional te la finalitat de desenvolupar l’aprenentatge tan personal com social de l’alumne, ja que és aquest el que ha de créixer en tots els àmbits i el que ha de formar-se com a individu. La competència informacional ens permet accedir a un món digital on podem trobar i cercar qualsevol tipus d’informació, ara bé, hem de ensenyar als alumnes ha ser crítics i selectius amb la informació que poden trobar a la xarxa, ja que, moltes vegades, molta d’aquesta informació no serveix per res.

La competència informacional avarca tres àmbit d’acció: la recerca i recuperació de la informació, l’anàlisi i tractament d’aquesta i per últim la comunicació i aplicació d’aquesta informació. La recerca i recuperació de la informació ens serveixen per poder localitzar informació, a més a més, de saber els recursos dels quals partim. L’anàlisi i el tractament d’aquesta ens és útil ja que ens dona l’oportunitat de fer una selecció d’aquella informació que hem recopilat i de la qual n’hem de prescindir ja que no ens és útil i per últim, la comunicació i aplicació de la informació ens serveix per poder transmetre els coneixements que hem obtingut d’una forma clara i entenedora.

Finalment, la Competència Informacional no pretén substituir cap mètode de recerca d’informació menys desenvolupat ( per exemple: recerca en paper) sinó que ens permet obtindre una altra visió de com recopilar i transmetre informació.

No hem d’oblidar que avui en dia estem vivien en una societat que canvia constantment i que el poder accedir a l’ informació, actualment, no és un impediment. Si la societat evoluciona, hem d’intentar que les nostres aules evolucionen al mateix temps i que els nostres alumnes siguin persones amb les destreses necessàries per accedir a aquest món, i un cop a dins, ser capaços de “navegar” sense dificultats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada